parní lokomotiva 423.041 „Velký bejček“ z Brna do Ivančic a zpět na Slavnosti chřestu video i foto

V neděli 18. května 2025.

Tradiční Slavnosti chřestu jsou v Ivančicích tradiční stejně jako jízda parním vlakem. Zatímco vstupné na slavnosti spoustu návštěvníků překvapilo a odradilo, parní vlak přitahoval návštěvníky jako magnet. Osobně jsme ohodnotili kvalitu nabízených služeb na náměstí, a došli jsme k závěru, že by organizátoři měli minimálně o polovinu snížit jednodenní vstupné nebo od vstupného odstoupit úplně jako mnohá jiná města najít jiný způsob financování, které nebude z kapes návštěvníků. I neplatící návštěvníci, všechny peníze co mají po kapsách, utratí u stánků a ne zrovna vždy za produkty odpovídající kvality k poptávané ceně. Budou pak všichni více spokojeni, město si přijde také na své při zvýšení propagace a rodiny s dětmi, nebudou tak nehorázně vyždímané. Úsměvné bylo, když účinkující ohlásil, že si připravili dalších 50 písní a sousední posluchači se zděšením a nezveřejnitelnými komentáři komentovali výběr účinkujících s poměrem na výši vstupného. Bez vstupného by jim podání umění účinkujících bylo úplně jedno.

Zato 100 letý „Velký bejček“ tendrová lokomotiva s velkým srdcem, odvedl kvalitně svoji práci, nadchnul a nezklamal, přitáhl davy cestujících i kolemjdoucích.

Přehrávání videozáznamu viz níže, můžete kliknutím na video zastavit.

Velikost je 268 MB. Pozor na mobilní data!!!

Video točila Eva a je ze dne 18.5.2025 trať Brno – Ivančice a zpět.

Video i fotografie jsou autorským vlastnictvím, můžete si jej stáhnout a přehrát/prohlídnout. Jakákoliv úprava, publikování a komerční zpracování je bez předchozího ujednání s vlastníky porušením autorských práv – trestný čin! ©Waignerovi, JI, CZ, 2025.

Potřebu sjednotit lokomotivní park pro vedlejší tratě po vzniku nové republiky od roku 1922 až do roku 1946 začaly státní dráhy řešit vývoj a dodávky lokomotivní řady 423.0, která se v několika sériích a drobných úpravách i vylepšeních dočkala nejvyššího počtu vyrobených 231 lokomotiv v českých lokomotivkách pro ČSD na vedlejší tratě a díky péči mechaniků a strojvedoucích se několik kusů dožilo i 100 letého provozu dnes pod křídly Českých drah. Zajímavostí je, že lokomotivy vyráběné v první sérii stály 1,2 – 1,5 mil korun a to je dnes cena běžného auta, které nebude mít většinou ani desetinovou životnost.
Mašinka byla určena a v provozu nasazována na osobní i nákladní dopravu vedlejších tratích převážně horského charakteru s méně únosným kolejovým svrškem i malými poloměry oblouků do 130 metrů (několik lokomotiv i 100 m). Pro svoji jednoduchost, snadnou údržbu, vysokou provozní spolehlivost byla mašinka v depech i u strojvedoucích převážně velice oblíbená.

Mašinka 423.041 nebyla nikdy vyřazena z provozu. Sloužila v Ostravě až do počátku osmdesátých let, kdy byla převedena do sbírky historických vozidel jako poslední provozní exemplář řady 423.0. V Ostravě byla deponována až do roku 2007, kdy byla přesunuta do Frýdku-Místku. Pak dále putovala po depech Brno, České Budějovice, Praha Vršovice. V roce 2020 byla parní lokomotiva 423.041 umístěna ve Valašském Meziříčí, kde nahradila parní lokomotivu 433.002 Matěj, která kvůli propadlé revizi kotle putovala do depozitáře NTM v Chomutově.

Výrobce řady 423.0 První českomoravská, Adamovské strojírny, Škodovy závody a ČKD v letech 1921 – 1946 v počtu 231 kusů provozována od roku 1921 až do roku 1980. Přezdívka „Velký bejček“. Hmotnost ve službě až 73,7 t, délka až 12,1 m, trvalý výkon 552 kW, maximální rychlost 50 km/h, průměr spřažených dvojkolí/běhounu: 1150 mm / 880 mm, výhřevná plocha topeniště / přehřívače / roštu až 122,6 m2 / 35,2 m2 / 2,1 m2, zásoba uhlí až 5 m3 a vody až 11 m3, přetlak páry až 15 bar, počet válců 2 (průměr 480 mm zdvih 570 mm)

Označeno tagem